Система освіти потужний механізм, що забезпечує розвиток суспільства. Але за-раз прийшов час для розвитку самої системи освіти, бо сучасність потребує креатив-номислючого молодого покоління, успішного і самостійного, здатного повноцінно жи-ти у мінливому інформаційно розвинутому суспільстві. Сучасна освіта сьогодні прямо пов'язана з інформаційно-комунікаційними техно-логіями. Розвиток комп'ютерної техніки, розширення її функціональних можливостей та зростання значимості інформаційного простору стає загальною необхідністю впро-вадження ІКТ в освітній простір школи. При цьому їхній стрімкий розвиток вимагає вивчення не конкретних програмних засобів, а освоєння педагогами сутності, можли-востей і перспектив розвитку ІКТ, оперативно реагувати на запити динамічно мінливої дійсності, постійно поповнювати свій інтелектуальний багаж новою інформацією, бе-зупинно займатися самоосвітою й максимально ефективно використовувати джерела інформації для рішення освітніх проблем. Ефективність застосування комп'ютерів та мультимедіа у навчальному процесі залежить від багатьох факторів, у тому числі й від рівня самої техніки, і від методики навчання, яка застосовується вчителем.
Ми пропонуємо Вам ознайомитися з блоком уроків по трудовому навчанню, як при-клад застосування інформаційних технологій і нового технологічного прийому ведення сучасного уроку. Новий технологічний прийом, який ми називаємо "Урок одночасного навчання" – це наша особиста розробка, тому ми трохи зупинимось на поясненні. Урок одночасного навчання - це експериментальний інноваційно-освітній технологі-чний прийом. Його суть зводиться до того, що дві групи класу або два паралельні кла-си, що вивчають одночасно одну і ту ж тему у різних учителів, об'єднуються на урок разом. Два учителя ведуть урок в одному колективі. Що це дає? А дає безліч рішень складних задач навчання. Два учителя працюють як один орга-нізм і при цьому вони можуть знаходитися в різних точках простору, виконувати різні завдання. Так, один учитель зосереджений на поясненні нового матеріалу, другий - на охороні здоров'я учнів і культурі праці, один - на методиці викладання, другий, - на те-хнічних засобах навчання. Один збільшить ритм роботи для обдарованих, другий - приділить увагу тим, що відстають. Сама діяльність вчителів - наочний приклад для молодого покоління ефективності роботи в парі, співпраці на благо однієї мети. Це сильний психологічний засіб дії на психіку тих учнів, хто вважає, що їм ніхто не потрібний, і вони доб'ються всього самі. Це унікальний мотиваційний засіб для тих, хто боїться поодинці проявляти себе і свої таланти. Один вчитель завжди суб'єктивний, там, де двоє ніколи не буде авторитаризму. Два вчителі - це вже можливість вибору для дитини. Звичайно, це дуже специфічний технологічний прийом. Його можна використовува-ти не часто і лише тоді, коли у викладачів є добре налагоджена система роботи в ко-манді. Зате такий тандем вчителів, що працюють на одній частоті в одному напрямі, приведе до резонансу педагогічної майстерності. Уроки одночасного навчання народилися як інноваційні уроки трудового навчання, де програма передбачає однакові теми для дівчаток і хлопчиків, що навчаються у різ-них викладачів. Проте це не єдиний варіант використовування даного технологічного прийому. Часто в програмах по різних предметах зустрічаються схожі теми або теми, які доповнюють один одного. В цьому випадку цей прийом можна використовувати для паралельних класів.
Інша сторона уроку пов’язана з новим поглядом на викладання матеріалу. Увесь урок побудований на застосуванні проектора і проекційного екрану та завчасно підго-товлених комп'ютерної презентації та відеоролику. Комп'ютерна презентація, як яскрава обгортка на цукерці, викликає у дітей бажання скуштувати цукерку під назвою «урок». Мотивація учбової діяльності зростає в декіль-ка разів. Презентація звільняє вчителя від традиційного використання дошки. Етапи уроку, основні тези і весь необхідний ілюстраційний матеріал чітко і наочно виконані на слайдах сприяють концентрації уваги учнів і активізації їх діяльності. Другий інструмент учителя – це відеоролик з поетапним виконанням практичної роботи. Виконання практичної роботи за відеороліком носить репродуктивний харак-тер, але це зумовлено віковими особливостями учнів та новизною роботи. Його вико-ристання дозволяє учням наперед бачити кінцевий результат роботи і шляхи його дося-гнення, концентрувати увагу на навчальному матеріалі, працювати швидко, науково організовувати свою діяльність А звільненні від пояснень учителі більше приділяють увагу особистій консультації у поточному інструктажі. Робота виконується швидше, спокійніше і впевненіше. Удосконалений таким чином урок дозволяє збільшити час для самостійного опрацювання закріплення нового матеріалу. Використання інформаційно-комунікаційних технологій і технічних засобів навчан-ня у поєднанні із застосуванням технологічного прийому "Урок одночасного навчання" виводить урок на новий рівень. Нові технології позитивно впливають на всі компонен-ти системи навчання: мету, зміст, методи та організаційні форми навчання, засоби на-вчання. Це дозволяє реалізувати індивідуально-орієнтований підхід у навчанні і під-вищити освітню компетентність учнів, забезпечуючи розвиток інтелектуального, твор-чого потенціалу учня, аналітичного мислення та самостійності.
Розділ № 1: Проектування виробів (перший урок в темі «Графічне зображення деталей»)
I. Дидактичне обґрунтування уроку Цілі уроку: • Освітня: створити умови для формування у учнів понять про кресленик, техніч-ний малюнок, про типи ліній, масштаб і нанесення розмірів на кресленику; Сприяти формуванню у учнів навиків побудови ліній різних типів, навиків робо-ти креслярськими інструментами. • Розвивальна: сприяти розвитку розумових здібностей, просторового мислення, уваги і акуратності в роботі. • Виховна: створити оптимальні умови для розвитку у учнів бажання брати участь в трудовому процесі. • Профорієнтація: сприяти формуванню знань і умінь, професійно важливих яко-стей, необхідних для професії кресляр.
2. Дидактичне забезпечення: • Робочий зошит; • Сторінка учня «Типи ліній»; • Комп'ютерна презентація «Основи графічної грамоти. Урок 1». • Відеоролик «Побудова ліній» • Матеріали для контролю знань учнів: - Картки-завдання «Подумай і відповідай» до теми «Проектування ви-робів».
Методи навчання: розповідь, самостійна робота за відеороликом, наочний (комп'ю-терна презентація, відеоролик).
Форми організації пізнавальної діяльності учнів: індивідуальна робота. Поняття і терміни: Кресленик, технічний малюнок, масштаб, креслярські інструмен-ти, креслярські лінії.
Тип уроку: Комбінований урок придбання учнями нових знань і формування умінь і навичок. Відеоурок. Урок одночасного навчання. Урок з використанням ІКТ.
II. Хід уроку:
1. Організаційний момент: • Вітання; • Призначення чергових в класі; • Перевірка наявності учнів (1 вчитель); • Заповнення вчителем класного журналу (1 вчитель); • Перевірка готовності учнів до уроку (2 вчитель); • Настроювання учнів на роботу (2 вчитель).
2. Перевірка раніше вивченого матеріалу. Перевірка проводиться по картках-завданнях «Подумай і відповідай» до теми «Проектування виробів» 1 вчитель проводить інструктаж по заповненню карток. 2 вчитель роздає картки. Після заповнення учнями карток черговий збирає їх, 1 вчитель переходить до наступного етапу уроку, 2 вчитель готує показ презентації «Необхідність використання креслень при виготовленні виробів»
Далі робота між вчителями розподіляється так: 1 вчитель озвучує матеріал, 2 вчитель працює за проектором.
3. Мотивація учбової діяльності учнів. (слайд 2 «Кресляр») Для виготовлення будь-якого виробу необхідно знати, які його форма, розміри, як з'єднуються між собою деталі. Відповіді на ці питання можна знайти на кресленику. (слайд 3, 4, 5 «Вироби і їх кресленики») Ось ми бачимо маленьку шестерінку і поряд її креслення. А ось навіть спідницю не можна пошити без кресленика. А тут величезний човен і його розміри на крес-ленику.
4. Тема уроку (слайд 6 «Тема уроку»). Учні роблять запис у зошиті. Основи графічної грамоти
5. Визначення завдань для учнів на урок (слайд 7 «Завдання уроку»). Ви дізнаєтеся: - Що таке кресленик, технічний малюнок, масштаб. - Які інструменти необхідні для побудови креслень - Які бувають лінії. - Як наносяться розміри. Ви навчитеся: - Будувати лінії по відеоролику.
6. Актуалізація знань учнів (мікрофон). • Як ви думаєте, що таке кресленик? • Що можна дізнатися по кресленику?
7. Подача вчителем нового матеріалу (розповідь з демонстрацією) (слайд 8 «Кре-сленик деталі»). Учні роблять записи у зошиті. Креслення деталі - це графічне зображення деталі і дані, необхідні для її виготов-лення. Поява креслеників була пов'язана з практичною діяльністю людини - будівницт-вом зміцнень, будинків, храмів та ін. Спочатку креслення виконували на землі в тому місці, де необхідно було вести будівництво. Потім їх сталі виконувати на камені, гли-няних плитах і ін. Зараз існують спеціальні документи, які встановлюють єдині правила виконання і оформлення креслеників у всіх галузях промисловості, будівництва, транспорту, а та-кож в учбових закладах. Такі правила допомагають зрозуміти кресленик, зроблений однією людиною, іншим людям. Але часто по кресленику важко уявити, як виглядає деталь. Тоді використовують ще і технічний малюнок. (слайд 9 «Технічний малюнок»). Учні роблять записи в зошиті. Технічний малюнок – це наочне зображення, виконане від руки і на око без точного дотримання розмірів предмету Золотистими іскорками танцюють порошинки в променях сонячного світла, що ллється з високих вікон. Скрип грифеля, м'яке шелестіння листів паперу, тихий стукіт мірних лінійок - в креслярському цеху панує непередавана атмосфера безперервної ро-боти над чимось дуже важливим, життєво необхідним для всіх. Професія кресляра вимагає неймовірного зосередження, точності і посидючості. Результат його праці необхідний для роботи будь-якому майстрові, що займається створенням виробів. А креслять кресленики і технічні малюнки за допомогою креслярських інструме-нтів (слайд 10 «Кресляр»). (слайди 11, 12, 13, 14, 15, 16 «Креслярські інструменти»). Вчитель озвучує, називаючи інструменти і їх призначення. (слайд 17 «Будь уважний!») Ми вже багато що знаємо про кресленик. А скажіть мені, як можна зробити кресленик великого виробу, або дуже маленького, щоб він був зрозумілий? Не станемо ж ми креслити, наприклад, КАМАЗ у натуральну величину? Звичайно, ні. У таких випадках використовують масштаб. За допомогою масштабу можна кресленик зробити менше або більше, ніж виріб, не втрачаючи при цьому ні-яких даних. (слайд 18 «Масштаб»). Учні роблять записи в зошиті. Масштабом називають число, яке показує в скільки разів зображення на крес-ленні більше або менше самої деталі. Масштаби зменшення М 12; М 15 і т.п. Масштаб збільшення М 21; М 51 і т.п.
А дізнатися по кресленику реальні розміри виробу ми можемо, подивившись на числа біля стрілок. Подивіться уважно, як наносять розміри на креслениках (слайд 19 «Нанесення ро-змірів»). Всі розміри пишуть в міліметрах і ставлять їх над стрілками, що сполучають вино-сні лінії, які показують, де знаходиться цей розмір.
8. Фізкультхвилинка.
Фізкультхвилинка проводиться у вигляді інсценованого вірша Учитель озвучує його і показує рухи.
Я - лінійка. Прямота - Головна моя мета.
Знає кожен молодець, Як потрібний косинець. Вам накреслити кути Не дозволю від руки.
Я — малятко-олівець Перекреслив папірець, А коли я починав, То в пенал я не влізав.
Я — гумка, совість у мене чиста: Помарку стерла я з листа!
А я циркуль відважний Креслю круг поважно.
Разом всі - в одному крузі, Кресляру ми вірні друзі
9. Практична робота «Побудова ліній»:
9.1. Вступний інструктаж учителя:
2 вчитель проводить інструктаж, 1 вчитель перевіряє організацію робочого місця. • Практична робота, яку вам належить виконати, називається: «Ознайом-лення з типами ліній»; • Роботу ви виконуватимете по відеоролику, який побачите на екрані; • В результаті роботи ви отримаєте такий кресленик (зразок виконаної робо-ти демонструється на екрані); • Роботу ви виконуватимете на вже оформлених листах паперу, використо-вуючи лінійку і олівець. • Вам роздають навчальний посібник «Типи ліній». Вивчіть його і викорис-товуйте його при роботі.
9.2. Самостійна робота учнів по відеоролику.
Обидва вчителі контролюють роботу
9.3. Поточний інструктаж учителя:
• Перевірка організації початку роботи учнів; • Перевірка організації робочих місць учнів; • Дотримання санітарних норм і гігієни праці під час виконання завдання. • Перевірка правильності використання учнями інструментів; • Інструктаж учнів по виконанню окремих операцій і завдання в цілому; • Концентрація уваги учнів на найбільш ефективних прийомах виконання опера-цій; • Надання допомоги учням, які слабо підготовлені до виконання завдання; • Контроль уміння дбайливого відношення учнів до засобів навчання і засобів праці; • Раціональне використання учбового часу учнів.
9.4. Завершальний інструктаж учителя:
• Аналіз виконання самостійної роботи учнів; • Обговорення типових помилок; • Виявлення причин помилок, допущених учнями; • Повторне пояснення учителем способів усунення помилок.
10. Підведення учителем підсумків уроку:
• Повідомлення учителем про досягнення мети уроку; • Об'єктивна оцінка результатів колективної і індивідуальної роботи учнів на уроці, виставлення оцінок в класний журнал і щоденники учнів; • Повідомлення теми наступного уроку; • Завдання учням для підготовки до наступного уроку.
11. Прибирання робочих місць.
Клас 5 Урок 4 Тема. Побудова паралельних і перпендикулярних ліній Розділ № 1: Проектування виробів (другий урок в темі «Графічне зображення деталей) I. Дидактичне обґрунтування уроку Цілі уроку: • Освітня: створити умови для формування у учнів понять про паралельні і перпе-ндикулярні лінії, закріпити знання про типи ліній;; Сприяти формуванню у учнів навиків побудови паралельних і перпендикуляр-них ліній, закріпити навики роботи креслярськими інструментами. • Розвивальна: сприяти розвитку розумових здібностей, просторового мислення, уваги і акуратності в роботі. • Виховна: створити оптимальні умови для розвитку у учнів бажання брати участь в трудовому процесі. • Профорієнтація: сприяти формуванню знань і умінь, професійно важливих яко-стей, необхідних для професії кресляр.
2. Дидактичне забезпечення: • Робочий зошит; • Комп'ютерна презентація «Основи графічної грамоти. Урок 2». • Відеоролик «Побудова паралельних ліній» • Учбовий-технічна документація (УТД); - Карти інструкцій «Побудова перпендикулярних ліній»; • Матеріали для контролю знань учнів: - Картки-завдання «Подумай і відповідай» до теми «Основи графічної грамоти».
Методи навчання: розповідь, самостійна робота по картах інструкцій і за відеороли-ком, наочний (комп'ютерна презентація, відеоролик).
Форми організації пізнавальної діяльності учнів: індивідуальна робота.
Поняття і терміни: паралельні лінії, прямий кут, перпендикулярні лінії. Тип уроку: Комбінований урок придбання учнями нових знань і формування умінь і навичок. Відеоурок. Урок одночасного навчання. Урок з використанням ІКТ.
II. Хід уроку:
1. Організаційний момент: • Вітання; • Призначення чергових в класі; • Перевірка наявності учнів (1 вчитель); • Заповнення вчителем класного журналу (1 вчитель); • Перевірка готовності учнів до уроку (2 вчитель); • Настроювання учнів на роботу (2 вчитель).
2. Перевірка раніше вивченого матеріалу. Давайте пригадаємо, що ми робили на минулому уроці. Як ви засвоїли матеріал ми перевіримо за картками «Подумай і відпові-дай». Перевірка проводиться по картках-завданнях «Подумай і відповідай» до теми «Основи графічної грамоти» 1 вчитель проводить інструктаж по заповненню карток. 2 вчитель роздає картки. Після заповнення учнями карток черговий збирає їх, 1 вчитель переходить до наступного етапу уроку, 2 вчитель готує показ презентації «Необхідність використання креслень при виготовленні виробів»
Далі робота між вчителями розподіляється так: 1 вчитель озвучує матеріал, 2 вчитель працює за проектором.
3. Мотивація учбової діяльності учнів. Створюючи вироби, людина стикається з необхідністю використання креслеників. Для того, щоб побудувати кресленик, потрібно навчитися правильно креслити лінії (слайд 2 «Кресляр»). Виконуючи побудову кресленика, кресляр використовує лінії, які можуть або перетинатися, або не перетинатися (слайд 3 «Основи побудови»). На слайдах ви якраз і бачите такі лінії. Ті, що перетинаються, виділені зеленим кольором, а ті, що не перетинаються – червоним (слайд 4 «Креслення»). Про те, як називаються ці лінії, і як їх будують ви, дізнаєтеся на цьому уроці.
4. Тема уроку (слайд 5 «Тема уроку»). Учні роблять запис в зошит. Побудова паралельних і перпендикулярних ліній.
5. Визначення завдань для учнів на урок (слайд 6 «Завдання уроку»).
Ви дізнаєтеся: • Які лінії називаються паралельними. • Які лінії називаються перпендикулярними. Ви навчитеся: • Будувати паралельні лінії по відеоролику. • Будувати перпендикулярні лінії по інструкційній картці.
6. Актуалізація знань учнів («Мікрофон»). (Слайд 7 «Креслярські інструмен-ти»). • Назвіть креслярські інструменти і визначте їх призначення. Учні називають один інструмент і визначають його призначення. (Слайд 8 «Типи ліній»). • Подивитеся на екран і пригадаєте, як називаються лінії зображені на слайді.
7. Подача вчителем нового матеріалу (розповідь з демонстрацією) (слайд 9 «Па-ралельні лінії»). Учні роблять записи в зошиті. Дві лінії називаються паралельними, якщо вони не перетинаються, скільки б їх не продовжували. Для закріплення поняття паралельних ліній демонструється слайд з 4 групами лі-ній, з яких одна тільки має паралельні лінії. Учні повинні знайти, яка з них. (Слайд 10 «Лінії»). Поняття прямого кута. Оскільки учні у 5 класі ще не знайомі з поняттям «Прямий кут», слід їх підвести до розуміння цього терміну. (Слайд 11 «Прямокутник»). Подивіться на екран і скажіть, яка фігура зображена на ньому. Правильно, це прямокутник. А називається він так тому, що у нього всі кути прямі. (Слайд 12 «Геометричні фігури»). Подивитеся на наступний слайд. Давайте ви-значимо, у яких фігур ще є прямі кути. (Слайд 13 «Перпендикулярні лінії»). Учні роблять запис у зошиті. Дві лінії називаються перпендикулярними, якщо вони перетинаються під пря-мим кутом. 8. Фізкультмінутка. Фізкультмінутка проводиться у вигляді інсценованого вірша 1 вчитель в цей час заповнює журнал, 2 вчитель озвучує вірш і показує рухи. Паралельні лінії – бігуни-недоторки Паралельні лінії – їх не схрестиш, як ноги Їх не зціпиш до болю кулачком п'ятипалим Паралельні лінії – поперечні шпали. А зараз, давайте покажемо, як виглядають горизонтальні паралельні лінії (уч-ні витягають руки вперед). А тепер покажемо вертикальні паралельні лінії (учні піднімають руки вгору). Потягнулися, сідаєте на місця. 2 вчитель готує відеоролик до показу. 1 вчитель виконує психологічний настрій класу: зараз я вам поставлю декілька питань, а ви відповісте на них без слів – кивком голови. • Вам подобається урок? • Ви відпочили? • Ви готові працювати?
9. Практична робота №1 «Побудова паралельних ліній» по відеоролику:
1 вчитель проводить інструктаж, 2 вчитель контролює організацію робочо-го місця.
9.1. Вступний інструктаж вчителя: • Перша практична робота, яку вам належить виконати, називається: «Побу-дова паралельних ліній»; • Роботу ви виконуватимете по відеоролику, який побачите на екрані; • В результаті роботи ви отримаєте такий кресленик (зразок виконаної робо-ти демонструється на екрані); • Роботу ви виконуватимете на вже оформлених листах паперу, використо-вуючи лінійку і олівець.
9.2. Самостійна робота учнів по відеоролику.
Обидва вчителі контролюють роботу
9.3. Поточний інструктаж вчителя: • Перевірка організації початку роботи учнів; • Перевірка організації робочих місць учнів; • Дотримання санітарних норм і гігієни праці під час виконання завдання. • Перевірка правильності використання учнями інструментів; • Інструктаж учнів по виконанню окремих операцій і завдання в цілому; • Концентрація уваги учнів на найбільш ефективних прийомах виконання операцій; • Надання допомоги учням, які слабо підготовлені до виконання завдання; • Контроль уміння дбайливого відношення учнів до засобів навчання і за-собів праці; • Раціональне використання учбового часу учнів.
9.4. Завершальний інструктаж вчителя: • Аналіз виконання самостійної роботи учнів; • Обговорення типових помилок; • Виявлення причин помилок, допущених учнями; • Повторне пояснення учителем способів усунення помилок.
10. Практична робота №2 «Побудова перпендикулярних ліній»:
Побудова перпендикулярних ліній виконується саме цим способом, у зв'язку з особливостями побудови креслень виробів на уроках трудового навчання.
10.1. Вступний інструктаж учителя: • Друга практична робота, яку вам належить виконати, називається: «Побудо-ва перпендикулярних ліній»; • Роботу ви виконуватимете по відеоролику і інструкційним карткам. Для ус-пішного виконання завдання по інструкційним карткам необхідно уважно читати і виконувати кожен пункт. • Роботу ви виконуватимете на вже оформлених листах паперу, використову-ючи трикутник і олівець. • Візьміть в руки трикутник: «Який кут у трикутника прямий?». Тож, для по-будови перпендикулярних ліній нам потрібний саме цей кут трикутника.
10.2. Самостійна робота учнів за інструкційними картками.
10.3. Поточний інструктаж вчителя: • Перевірка організації початку роботи учнів; • Перевірка організації робочих місць учнів; • Дотримання санітарних норм і гігієни праці під час виконання завдання. • Перевірка правильності використання учнями інструкційних карток; • Інструктаж учнів по виконанню окремих операцій і завдання в цілому; • Концентрація уваги учнів на найбільш ефективних прийомах виконання опе-рацій; • Надання допомоги учням, які слабо підготовлені до виконання завдання; • Контроль уміння дбайливого відношення учнів до засобів навчання і засобів праці; • Раціональне використання учбового часу учнів.
10.4. Завершальний інструктаж вчителя: • Аналіз виконання самостійної роботи учнів; • Обговорення типових помилок; • Виявлення причин помилок, допущених учнями; • Повторне пояснення учителем способів усунення помилок.
12. Підведення учителем підсумків уроку: • Повідомлення учителем про досягнення мети уроку; • Об'єктивна оцінка результатів колективної і індивідуальної роботи учнів на уроці, виставлення оцінок в класний журнал і щоденники учнів; • Повідомлення теми наступного уроку; • Завдання учням для підготовки до наступного уроку. 13. Прибирання робочих місць. Дидактичне забезпечення